טיפולי חניכיים וטיפולים משמרים – לשמור על חיוך בריא

מחלות חניכיים נגרמות לרוב כתוצאה מחיידקי פה. על מנת לשמור על בריאות החניכיים ולמנוע היווצרות דלקות, ישנה חשיבות בהסרת שכבת הפלאק הנוצרת על גבי השיניים, באופן יומיומי על ידי צחצוח שיניים ועזרים נוספים. רובד חיידקים אשר אינו מוסר, הופך במהירות לאבנית – משקע מחוספס המצטבר ויוצר לאורך הזמן מחלות ודלקות חניכיים. מחלות חניכיים נוצרות כאשר ישנה הפרה באיזון שבין כמות חיידקי הפה, פעילות המערכת החיסונית וגורמים נוספים כגון מחלות רקע דוגמת סוכרת. חיידקי החניכיים גורמים לנפיחות ואודם ובהמשך גם להיווצרות דלקת ודימום המלווים בהיפרדות של הרקמה הדקה מצוואר השן אשר מתמלאת אף היא בחיידקים ומחמירה את הדלקת.

סוגי מחלות ודלקות חניכיים
ג'ינג'יביטיס – דלקת חניכיים שטחית והנפוצה ביותר מכלל מחלות החניכיים. הדלקת מופיעה בקרב-90% מהאוכלוסייה בכלל הגילאים. מקור הדלקת הוא בהצטברות חיידקים באזורי החיבור בין השיניים והחניכיים.
פריודונטיטיס כרונית – מחלת חניכיים חמורה ועמוקה הנפוצה בכל גיל, אולם שכיחותה עולה עמו. המחלה יכולה להתבטא בדרגות חומרה שונות והיא מתאפיינת בקצב התקדמות איטי וגורם הופעתה העיקרי הינו הפרת האיזון של מערכת החיסון כתגובה לזיהום חיידקי. המחלה גורמת לנזק בלתי הפיך באחיזת שורש השן וכן לאובדן עצם הלסת.
רצסיות – נסיגת חניכיים בה נחשפים פני השטח של השורש וזאת בשל תזוזת החניכיים לכיוונו.
פריאימפלנטיטיס – דלקת חניכיים חמורה המתפתחת סביב שתלים ומלווה באובדן עצם ופגיעה ביציבות אחיזת השתל.
אבחון מקצועי ומקיף לבניית תכנית טיפולים מתאימה
זיהוי מוקדם של דלקת חניכיים אשר עלולה להתפתח למחלת חניכיים כולל כמה סימנים המצביעים על חשש לפגיעה בבריאות החניכיים כגון: שינוי בצבע החניכיים מוורוד לאדום, הופעת דימום ונפיחות בחניכיים, טעם או ריח לא נעימים בפה וכן נסיגת חניכיים ותזוזה במיקום השיניים. טיפול בדלקת חניכיים מחייב אבחון בידי רופא מוסמך, מנוסה ומקצועי המתמחה בתחום. האבחון כולל בדיקה מקיפה אחר מצב הפה וההיסטוריה הרפואית של המטופל. הרופא יבדוק את מצב היגיינת הפה, כמות האבנית, מצב הדלקת, תנועת השיניים ויעריך את אובדן העצם וזאת על מנת לבנות תכנית טיפול מדויקת ומקיפה. על סמך כל הנתונים והממצאים, הרופא יגיע לאבחנה כוללת של סוג המחלה וחומרתה וימליץ על הצעדים שיש לנקוט.

סוגי טיפולי חניכיים
טיפול חניכיים מתחייב במקרים של דלקת חניכיים ומחלות אחרות והוא כולל שורה של טיפולים משמרים וכירורגיים:
הסרה מקצועית של אבנית ורובד החיידקים בעומקם של כיסי החניכיים.
טיפולים משמרים הכוללים: טיפולי שורש וסתימות שורש, ציפויי שיניים וכן הדרכה מקצועית לשמירה על היגיינת הפה באמצעות צחצוח נכון ואמצעים נוספים לניקוי יסודי וחיטוי חלל הפה.
ביצוע מעקב ובדיקות תקופתיות להערכת מצב החניכיים והחלטה האם להמשיך ולהסתפק בטיפול השמרני או שיש צורך במעבר להליך כירורגי.
טיפול כירורגי אשר נועד לתקן פגמים לאחר הטיפול השמרני בהם שחזור חלקי או מלא של אובדן העצם, השגת גישה לשורשי השיניים באמצעות חשיפת והפשלת החניכיים וניתוח לצמצום כיסים עמוקים המאפשר תחזוקה נאותה.

לפרטים נוספים

חייגו אלינו:

לפרטים נוספים

נגישות