כירורגיית פה ולסת

כירורגיית פה ולסת היא תחום התמחות רפואי ייחודי שבו הגבולות בין 'רפואת השיניים' ל'רפואה הכללית' מיטשטשים. יש מדינות כמו למשל ספרד בהן מומחה לכירורגיית פה ולסת מגיע מתחום הרפואה הכללית; יש מדינות כמו ישראל או ארצות הברית בהן מומחים לכירורגיית פה ולסת מגיעים מתחום רפואת השיניים; ויש מדינות בהן מומחים בכירורגיית פה ולסת נדרשים להכשרה והסמכה כפולה – גם ברפואת שיניים וגם ברפואה כללית.

כאמור, בישראל מי שרוצה להתמחות בכירורגיית פה ולסת חייב להיות בוגר בית ספר לרפואת שיניים שהוסמך כרופא שיניים. תהליך ההתמחות אורך כחמש שנים מתוכן שלוש שנים וחצי במחלקה לכירורגיית פה ולסת ושנה וחצי נוספות במחלקות לכירורגיה כללית, הרדמה וטיפול נמרץ.

אלו פרוצדורות רפואיות מבצעים כירורגים של פה ולסת?
1. עקירות מורכבות – כירורגים של פה ולסת הם המומחים לביצוע של עקירות שיניים מורכבות כמו עקירות של שיני בינה, של שיניים שבורות או שיניים כלואות ועקירות שיניים למטופלים בעלי מחלות רקע או סיכון מוגבר.
2. השתלות שיניים – כירורגים של פה ולסת הם אלו שמבצעים את כל סוגי השתלות השיניים. זה כולל גם ביצוע של השתלות עצם ופרוצדורות אחרות שנועדו לתת בסיס לשיקום פה.
3. טראומה – כירורגים של פה ולסת נותנים מענה (בהליכי חירום והליכים מתוכננים) לפגיעות טראומה (פגיעות חיצוניות כמו פציעה בתאונה או פיגוע) באזור הפנים – שברים בעצמות הפנים, פגיעה בלסת או ריסוק שיניים.
4. מחלות וגידולים בחלל הפה – כירורגים של פה ולסת מתמחים בטיפול והסרה של גידולים בחלל הפה כמו גידולים בבלוטות הרוק. בנוסף הם נותנים מענה רפואי לבעיות במפרקי הלסת ופתיחת פה.
5. אורתו–כירורגיה – ניתוחים שנועדו לתקן עיוותים בפנים כמו 'סינדרום השפה השסועה', סנטר מוקטן, בעיות אסימטריה בפנים או 'מתיחת עצם הלסת'.
6. אבחון מחלות טיפול בזיהומים – כירורגים של פה ולסת מתמחים בדיאגנוסטיקה של בעיות באזור הפה והפנים וזה כולל פתולוגיה של גידולים. בנוסף, הם מתמחים באבחון מקורות ומתן מענה רפואי לזיהומים בחלל הפה.

פרוצדורות של כירורגיית פה ולסת מומלץ לבצע רק במרפאת שיניים מתקדמת כמו IDENT שמספקת את כל התנאים הדרושים לביצוע טיפולים מסוג זה:

  • רופאים בכירים ומומחים בכירורגית פה ולסת
  • קליניקה מודרנית עם חדרי טיפול וניתוח מתקדמים
  • ציוד דימות מתקדם
  • רפואת שיניים ממוחשבת
  • צוות פרה-רפואי מיומן
נגישות